Stresszcsökkentő táplálékok főemlősök számára

2014.09.18 20:41

Az ételek a stressz ellen több módon „küzdenek”, melyeket érdemes alkalmazni perifériás pozíciójú pávián nőstények esetében is, ill. olyan egyedeknél, melyek stresszhormonjai a hormonvizsgálatok során túl- vagy alul működést mutatnak, nátrium és sóháztartás felborulása mellett.

Bizonyos ételek a szerotonin szintre, mások az adrenalinra vagy a kortizolra vannak hatással. Megfelelő és tudatos alkalmazásuk bizonyos mértékben ellensúlyozza a stresszhormonokat, mert erősítik az immunrendszert és csökkentik a vérnyomást, de stabilizálják a vércukorszintet, és hatnak az idegi működésre is.

 

Az összetett szénhidrátok az agyadat több szerotonin termelésére késztetik és segítik a vércukorszint stabilizálását. Ilyenek a teljes kiőrlésű gabonapelyhek, zabpehely, kenyerek és tészták. (A dél-afrikai C.A.R.E., mely a páviánok mentésével és természetbe történő re-integrációjával foglalkozik, ezért is biztosít tésztaféléket medvepáviánjai számára.)

Az egyszerű szénhidrátok (édességek) nem túl egészségesek, nagyon nagy mértékben enyhítik a stressz okozta ingerlékenységet, ezért a páviánoknak pl. amerikai mogyoróvaj (kis mértékben) nyugodtan adható (magvakkal vagy minimális mennyiségű lekvárral, mert a mogyoróvaj önmagában fullaszt). Az egyszerű cukrok gyorsan emészthetőek, mert szterotonint tartalmaznak. Az édesség helyett alkalmazható az azonnal felszívódó szőlőcukor is.

 

 

A zöldségek és gyümölcsök közül a citrusfélék, főleg a narancs, a jaffa (édes narancs vagy izraeli narancs) és a mandarin „hasznos”. (Bár a grapefruit, a citrom és a pomelo is remek, a grapefruit pl. a világ legerősebb „gombaölő szere”, de ezek íze túl savanyú vagy keserű az állatok számára.)

A narancs, jaffa és mandarin (továbbá a kivi) magas C-vitamintartalma segíti az immunrendszert a stressz-hormonok elleni küzdelemben. A humán kutatások szerint azon emberek, akik nagy dózisú (3.000 mg) C-vitamint fogyasztanak erős stresszhelyzet előtt, a vérnyomásuk és a kortizol-szintjük majdnem normális értékű marad.

Az olajos magvak közül kiemelkedő jelentőségű a pisztácia, ami vérnyomáscsökkentő hatású, így a stressz okozta szív- és érrendszeri betegségek és magas vérnyomás visszaszorításában nagy segítség. (Nem véletlen mérik arany áron az üzletekben!) A mandula E-vitamin tartalma az immunrendszert erősíti (s fontos tudni, hogy a természetes E-vitamin nagyon drága, mert kevés élelmiszer tartalmazza), és a B-vitamin, ami segíti a szervezetet, hogy nyugodt maradjon a stresszes helyzetekben. A legjobb, ha egy marék (fele-fele arányú) mandulát és pisztáciát elfogyaszt a stresszelt egyed minden nap.

A kálium-bevitel szintén a magas vérnyomás csökkentésére szolgál. A legnagyobb káliumforrásnak sokáig a banánt tartották. (Műtét, altatás előtt ennek okán fontos a kálium szint alacsonyra csökkentése, ezért akkor kerülendő a banán fogyasztása.) Ám az avokádó a banántól is nagyobb mennyiségű káliumot tartalmaz. Mint guacamole (érett avokádóból készült mexikói (azték) mártogatós) segít megakadályozni, hogy stresszes helyzetekben magas zsírtartalmú ételeket kelljen fogyasztani.

Este 2 dl langyos tej (cumisüvegből, „önkiszolgáló” módon) annak kalcium tartalma miatt segít megelőzni az izomgörcsöket, és csökkenti az általános feszültséget (idegnyugtató hatású).

Az orbáncfűből főzött tea (napi fogyasztásra csak bő egy hónapon át ajánlott) flavonoidokat és tannint tartalmaz, ami antidepresszáns, hangulatjavító (tehát neurológiai és pszichiátriai szempontból hatékony), valamint rendkívül hatékony immunerősítő, melyet a humán gyógyászatban szerzett immunhiányos tünetegyüttes, s egyéb (retro)virális megbetegedések esetén alkalmaznak a terápia részeként, de jótékony hatással van a stresszel együtt járó emésztési rendellenességekre is.